zondag 18 december 2011

Meten en metend rekenen.

Inhoud.

In de lessen meten en metend rekenen gaat het vooral om het zelf doen. Wanneer er met water gemeten moet worden, liggen de dweilen, handdoeken en emmers nooit veraf! In deze les lag de nadruk op het schatten, noteren en verwoorden van de resultaten. In de eerste proef kreeg elk groepje een beker in een andere maat en moest daarmee dezelfde fles vullen. Eerst schatten! Het was niet zo gemakkelijk om tot 1 cijfer te komen. En dan kwam het echte werk. Het moeilijkste deel was het verdelen van de taken, want iedereen wou gieten! Na deze proef werd gauw het besluit geformuleerd: hoe kleiner het glas, hoe meer we ervan nodig hebben, hoe meer we moeten gieten! De tweede proef was: elk met dezelfde beker dezelfde fles vullen. Wat bleek? Verschillende resultaten in de groepjes! Gelukkig was er de jury (meester Joost) om de juiste oplossing te tonen. Toen werd gauw duidelijk welke fout in elk groepje gemaakt was: de beker was niet steeds even vol! En SOS-Pietgewijs konden de kleine waterdragers heel knap antwoorden op de vraag: Wat hebben we geleerd!

Meester Joost en juf Vera















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten