In de lessen meten en metend rekenen gaat het vooral om
het zelf doen. Wanneer er met water gemeten moet worden, liggen de dweilen,
handdoeken en emmers nooit veraf! In deze les lag de nadruk op het schatten,
noteren en verwoorden van de resultaten. In de eerste proef kreeg elk groepje
een beker in een andere maat en moest daarmee dezelfde fles vullen. Eerst
schatten! Het was niet zo gemakkelijk om tot 1 cijfer te komen. En dan
kwam het echte werk. Het moeilijkste deel was het verdelen van de taken, want
iedereen wou gieten! Na deze proef werd gauw het besluit geformuleerd: hoe
kleiner het glas, hoe meer we ervan nodig hebben, hoe meer we moeten gieten! De
tweede proef was: elk met dezelfde beker dezelfde fles vullen. Wat bleek? Verschillende
resultaten in de groepjes! Gelukkig was er de jury (meester Joost) om de juiste
oplossing te tonen. Toen werd gauw duidelijk welke fout in elk groepje gemaakt
was: de beker was niet steeds even vol! En SOS-Pietgewijs konden de kleine
waterdragers heel knap antwoorden op de vraag: Wat hebben we geleerd!
Meester Joost en juf Vera
Geen opmerkingen:
Een reactie posten