woensdag 7 december 2011

Herfstraapsels.

Herfstraapsels uit het eerste en tweede leerjaar.

We gingen na een flinke bui op stap naar het park. We zochten herfstvruchten, bladeren en maakten een afdruk van de schors. We tekenden wat we zagen, we snoven de geur, luisterden naar de geluiden en voelden aan bomen. Tijd tekort. In spoedtempo stapten we terug naar school.

In school sorteerden we onze raapsels en kleefden dit op onze klasplaten: de tamme kastanje, de eik, de beuk en de wilde kastanje.

We vroegen ons af wat er gebeurt met de vruchten die blijven liggen. We wisten al dat de dieren ze aten en vroegen ons af of daar bomen uitgroeien. Hoe kan dat een boom worden? Door in de grond te stoppen, dacht iemand. Met water dacht een ander kind. We zijn dus aan het planten gegaan met herfstvruchten, teelaarde, potjes, schopjes,… Onze vruchten in de bokaaltjes met water waren plots verdwenen; enkele hardwerkende kinderen hadden ze onmiddellijk geplant in volle grond en het water erbij gegoten. Misschien groeit daar wel een boom uit? Onze andere kweek kunnen we opvolgen in de gang.

We wilden ook weten hoe champignons groeiden en hebben in beide klassen een kweekpakket. Eerst zagen we schimmeldraden en in het eerste leerjaar zien ze al de eerste kleine champignon.

In het tweede leerjaar wachten we nog af. Maar daar hebben we tulpenbollen geplant in bloembakken en om het groeiproces wat op te volgen, plaatsten we enkele bollen boven water en er zijn al wortels die beginnen groeien en bovenaan een groen topje…

In het eerste leerjaar zaaiden ze zaadjes van roze radijsjes en mungboon in kweekbakjes. Ze kunnen het groeiproces elke dag opvolgen in de klas..
Jammer dat we zo lang moeten wachten tot alles groot is, maar we zijn er wel door geboeid.

                                                           Meester Joost, juf Isabel en juf Mieke



























Geen opmerkingen:

Een reactie posten