We gingen na een flinke bui op stap
naar het park. We zochten herfstvruchten, bladeren en maakten een afdruk van de
schors. We tekenden wat we zagen, we snoven de geur, luisterden naar de
geluiden en voelden aan bomen. Tijd tekort. In spoedtempo stapten we terug naar
school.
In school sorteerden we onze raapsels
en kleefden dit op onze klasplaten: de tamme kastanje, de eik, de beuk en de
wilde kastanje.
We vroegen ons af wat er gebeurt met
de vruchten die blijven liggen. We wisten al dat de dieren ze aten en vroegen
ons af of daar bomen uitgroeien. Hoe kan dat een boom worden? Door in de grond
te stoppen, dacht iemand. Met water dacht een ander kind. We zijn dus aan het
planten gegaan met herfstvruchten, teelaarde, potjes, schopjes,… Onze vruchten
in de bokaaltjes met water waren plots verdwenen; enkele hardwerkende kinderen
hadden ze onmiddellijk geplant in volle grond en het water erbij gegoten.
Misschien groeit daar wel een boom uit? Onze andere kweek kunnen we opvolgen in
de gang.
We wilden ook weten hoe champignons
groeiden en hebben in beide klassen een kweekpakket. Eerst zagen we
schimmeldraden en in het eerste leerjaar zien ze al de eerste kleine
champignon.
In het tweede leerjaar wachten we
nog af. Maar daar hebben we tulpenbollen geplant in bloembakken en om het
groeiproces wat op te volgen, plaatsten we enkele bollen boven water en er zijn
al wortels die beginnen groeien en bovenaan een groen topje…
In het eerste leerjaar zaaiden ze
zaadjes van roze radijsjes en mungboon in kweekbakjes. Ze kunnen het
groeiproces elke dag opvolgen in de klas..
Jammer dat we zo lang moeten wachten tot alles groot is, maar we zijn er wel door geboeid.
Jammer dat we zo lang moeten wachten tot alles groot is, maar we zijn er wel door geboeid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten